onsdag 1 mars 2017

Bokmaskebok: Vegetarianen

 Den här lilla vackra saken röstades fram som februariläsning för Bokmaskarna. Jag hade väl läst lite om den på andra bloggar men hade ingen större koll. En kort bok med vackert omslag - det blir säkert bra, tänkte jag.

Ja...den är onekligen intressant. Inte alls vad jag hade tänkt mig. Det är tre olika berättelser vars röda tråd är den kvinna och dennes öde som det handlar om. I första delen får vi veta början. Efter en dröm bestämmer sig kvinnan för att sluta äta kött. Maken och hennes familj skäms och hittar ingen förståelse. En sammandrabbning sker och allt går fel... 

I andra delen får vi följa kvinnan och hennes svåger, en konstnär, när han blir som besatt av hennes mongolmärke. Det här är en väldigt sensuell del av berättelsen - och samtidigt som den är vacker så är den inte det. Hur mår de inblandade egentligen? 

I tredje delen är kvinnan ett träd. Eller är hon? Vad är det som händer i och med henne? Hur är det egentligen att stå bredvid någon man älskar och se dem försvinna utan att kunna göra något åt det? 

Boken skapar en hel del frågor, det har verkligen en bra bokcirkelbok. Vi hade massor att tycka och tänka kring och man släpper inte boken i första taget. Jag älskade den inte (för att säga som min 4-åring brukar) men den sätter sig. Läsvärd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar