tisdag 23 juni 2015

Två bra chick lit

Åh, den var seg i början men oj oj vad jag gillade sedan! En helt underbar huvudkaraktär - jag älskar Jenny/Fanny och vill vara mer som henne. Kärlek, intriger, skratt, sprit och ovärderlig vänskap är vad som bjuds på i boken. Inte är den helt enkel att förutspå heller och den lockar till både skratt och tårar. Riktigt bra #chick-lit! #LindaLäser2015 #böckerSommarlovets första bok blev Lucy-Anne Holmes bok Just a girl standing in front of a boy - en charmig bok om att inse sitt eget värde och öppna ögon, hjärta och sinne för den sanna kärleken.

Jag har tidigare läst och älskat 50 sätt att hitta den rätte och uppföljaren Inte helt perfekt (i pocketupplagan av den senare är jag dessutom blurbad) så den här har stått på min läslista ett tag. Det tog dock nästan 100 sidor innan den tog tag i mig, den var lite trög i början. Detta tog den dock igen sedan, åh, jag skrattar och gråter och myser. Jag älskar Jenny/Fanny (huvudrollen) med hennes rosa hår och underbart galna stil. Vänskapen mellan henne och Philippa låter som en sådan vänskap man drömmer om - en sådan där som alla borde få uppleva någon gång i livet. Självklart har hon brister, hennes självförtroende är ju helt knäckt och jag blir lite irriterad på att hon inte lyssnar på vad de andra säger, men men. Hennes lista över saker att göra varje dag är väldigt fin och killarna i hennes liv har olika charm. Förhållandet med hennes mamma gör mig varm om hjärtat och boken bjuder på rätt många överraskningar för mig.

Vill man läsa bra chick lit så tycker jag att Lucy-Anne Holmes har lyckats.

När vi nu ändå är inne på bra chick lit och titlar från filmen Notting Hill så passar ju verkligen tredje delen i Notting Hill-serien in. Nu var det iofs i april som jag läste From Notting Hill with Four Weddings... Actually av Ali McNamara men eftersom jag inte skrivit om den ännu så gör jag det nu. Den är lika
överdriven och lika charmig som de tidigare titlarna och den är trots tjockleken väldigt snabbläst. Som man kan gissa av titeln så är det bröllop på gång men som alltid i chick lit så händer en del längs vägen.

Precis vad jag behövde efter flera veckors tung läsning och stress på jobbet - feelgood, romantik, kändisar och chick lit. Snabbläst och rolig, spännande och snyftig - tredje delen i From Notting Hill-trilogin gjorde mig verkligen inte besviken. #Lindaläser2015 #böckerScarlett har fullt upp med sitt bröllop och sitt företag - hon pendlar mellan New York och London och försöker hjälpa folk medan hon försöker hålla samman sina nära och kära. Eftersom jag inte kommer ihåg mer så hänvisar jag till Hyllans tankar om boken, jag instämmer med det hon skriver.




2 kommentarer: