måndag 29 juni 2015

Lyssnar på Dahls berättelser



Alltså, att lyssna på Jeremy Irons läsa är nog min nya favoritsysselsättning. Jag gillar Dahls berättelser, har inte läst den här tidigare men det var en kul och hisnande berättelse om James och hans jättepersika. #LindaLäser2015 #ljudbok @storytel_se
 Jag gillar Roald Dahls böcker och när jag hittade två som jag inte läst på Storytel - och de dessutom läses av Jeremy Irons och Kate Winslet (två favoriter) så var det självklart att jag skulle lyssna på dem. 
James and the Giant Peach handlar om stackars lille James som bor med sina hemska fastrar som behandlar honom som en slav. En dag kryper han in i en jättepersika och försvinner ut på ett fantastiskt äventyr ihop med en massa gigantiska småkryp. Historien är absurd och samtidigt fylld med undertoner om hur man behandlar andra och hur karma fungerar. Att lyssna på Irons läsa var riktigt härligt, inte nog med hans brittiska men även hans sätt att göra olika röster till alla karaktärerna. Välläst, definitivt.
Kate Winslet var ganska mysig att lyssna på hon med. The Magic Finger har jag inte läst innan men den var lite charmig om att hämnas och att tänka på konsekvenser av sitt agerande. #LindaLäser2015 #ljudbok @storytel_se
The magic finger handlar även den om karma om att tänka till innan man skadar andra. En jägarfamilj får lära sig den hårda vägen att det är fel att skjuta änder bara för skojs skull. Tycker att alla borde ta till sig denna kortis - konsekvenstänk! Kate Winslet läser den väl och är skön att lyssna till.

2 kommentarer:

  1. Tack! Jag har missat dessa. Ett sådant toppentips både till mig och trettonåringen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, även Matilda finns där inläst av Kate Winslet.

      Radera