måndag 20 april 2015

Ett dockskåp i Amsterdam lockar ut hemligheter

https://igcdn-photos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t51.2885-15/11117027_1597652973847913_499721639_n.jpgJag faller ofta för ett läckert omslag - när det gäller vin, böcker och karlar. Allt som oftast så visar det sig att innehållet matchar den vackra utsidan - iaf när det gäller vin och böcker... The Miniaturist av Jessie Burton gör mig inte besviken.

På torsdag åker jag och 4/5 av Bokmaskarna till Amsterdam för att fira 5 år som bokklubb och jag ville läsa något som kopplades till platsen.Nu utspelar sig detta historiska drama iofs på 1600-talet men Amsterdam är skådeplatsen och innehållet lockar mig. En ung kvinna gifter sig med en äldre, rik köpman som hon knappt träffar. Däremot träffar hon hans stela syster, hans afrikanska tjänare, hans frispråkiga hushållerska och hans älskade hundar. Hon får också ett dockhus, skapat efter deras hus, att rå om. Hon avskyr det. Efter ett tag börjar hon inreda det och det visar sig snart att familjens och husets hemligheter kommer upp till ytan - och att dockskaparen verkar känna till allt innan det sker...

Spänning, historik, kärlek och intriger - jag gillar den! Det finns så mycket mer hos alla karaktärerna än vad man först tror och det tilltalar mig. Att den inte riktigt går att förutse gillar jag också - lite chock håller läsaren vaken. På instagram ser jag att den kommer på svenska till hösten så håll utkik!

1 kommentar:

  1. Den vill jag läsa! Fast på svenska, så jag får tålmodigt invänta hösten.

    SvaraRadera