fredag 6 mars 2015

Mina filmfavoritkvinnor

Kulturkollo kör kvinnotema den här veckan, inte så konstigt med tanke på att det på söndag är kvinnodagen. Veckans fråga handlar om rörliga kvinnor - dvs kvinnor på film/tv. Det är ganska svåra frågor tycker jag, inte alls lätt att välja EN...

Vem är din favoritskådespelare just nu? Vilken är din favoritfilm/tv-serie med henne? Hrm, favorit just nu, den är inte lätt. Jag vet inte ritkigt om jag har någon favorit så jag väljer att lyfta fram tre unga kvinnor som jag gillar just nu:

Emma Stone
Amy Adams
Emma Stone , Amy Adams och Emily Blunt. Jag gillar verkligen de här kvinnorna och tycker att de gör fantastiska rollprestationer i olika genrer. Unga, ombytliga och uppenbarligen bra på det de gör - både Emma Stone och Amy Adams har varit Oscarsnominerade. Sedan så är de ju otroligt vackra också.

Favoritfilmer med dessa:

Emma: Magic in the moonlight

Amy: Förtrollad och Julie & Julia

Emily: The Jane Austen Book Club

Emily Blunt
 
 Vem är din favorit genom alla tider? Vilken är din favoritfilm/tv-serie med henne?
Audrey Hepburn
Ja, det skulle väl kanske var Audrey Hepburn då. Med tanke på att vi har tapetserat en vägg med Audreytapet och sedan har två tavelväggar med henne så kanske hon kan räknas dit. Breakfast at Tiffanys - jag gillar verkligen filmen. 











Vilken annan film/tv-serie med en kvinna i huvudrollen skulle du rekommendera?
En gammal favoritfilm med fyra härliga kvinnor i huvudrollen är Waiting to exhale/Hålla andan (som också är bra som bok). En film om starka kvinnor och deras vänskap. Den visar hur viktigt det är att våga kämpa för sig själv och inte förlita sig på sina män. Filmen har också ett otroligt bra soundtrack.

2 kommentarer:

  1. Åh, jag ser alldeles för lite film! Det måste jag ta tag i. Det är ju så kul och avkopplande. Ha en fin lördagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, men det blir oftare en bok eller läsa bloggar. Vi får ha som mål att se mer film!

      Radera