torsdag 18 september 2014

Vilka böcker utökar vårt ordförråd?

Igår kom en elev, som jag inte undervisar, och frågade mig om jag hade några tips på hur man kan utöka sitt ordförråd. Han sa att han pluggat ordböcker ett tag nu men att det inte gav något - äh, ja, jag förstår det...

Läsning! Föreslog jag och sa att i den skönlitterära världen kan man hitta mycket bra och dessutom se och lära sig språket bättre. Jag drog snabbt med honom in i vårt lilla skolbiblioteksprojekt (det får det kallas än så länge, men snart så...) och försökte komma på en bok som skulle kunna passa en tonårspojk och samtidigt utöka hans språkvärld. 


Hur glad blev jag inte då när jag insåg att jag hade Jonas Hassen Khemiris Montecore - en unik tiger i hyllan? Snacka om en författare som älskar vårt språk och som leker med det så bra. 


Har ni fler förslag? 

3 kommentarer:

  1. Det var väl ungefär så ja lärde mej svenska... jag skrev upp konstiga ord som jag inte förstod, det blev ungefär ett nytt ord per sida. Så om jag läste en bok på 300 sidor så blev det ungefär 300 nya ord som jag fick kolla i ordboken.

    SvaraRadera
  2. Smart! Bra sätt att lära sig nya ord utan att ens anstränga sig.

    Eftersom jag gör ordkunskapsdelen på högskoleprovet varje år på DN:s hemsida har jag för övrigt insett att ett bra sätt att lära sig svåra svenska ord är att lära sig engelska. Låter kanske knäppt, men språken är ju så pass närbesläktade att många ENKLA engelska ord är väldigt lika svåra/gammaldags svenska ord.

    SvaraRadera