söndag 7 september 2014

Nu vill jag också ordna en litteraturfestival


Nu är hösten här och min vana trogen blir jag alltid sugen på att läsa Katie Fforde då för att få lite engelsk stugromantik.

Den här gången blev det Love Letters - en bok som stått i min hylla läääänge och nu när jag läst den undrar jag varför? Det här är en bok som ALLA I BOBLMAF BORDE LÄSA! Ja, jag måste skrika det, den passar ju oss som handen i handsken (förutsatt att man tagit rätt storlek).

Laura jobbar i en liten charmig bokhandel som nu tyvärr ska läggas ned. Hon är urtypen av bokmal och har därför inte riktigt levt något vidare socialt liv men läsa, det kan hon. På ett författarbesök i butiken (som hon ordnat) hamnar hon med författarens agent och lyckas imponera på denna med sin vida rang av läsning. Laura blir erbjuden att hjälpa till att anordna en musik- och litteraturfestival som agentens systerdotter ska ordna. En skrämmande tanke för lilla blyga Laura men när hon sedan övertalats att åka till Irland för att övertala hennes favoritförfattare att komma till festivalen så tar hennes liv en ny vända.

Böcker, författarskap, författarkärlek och boksamtal - här finns allt för oss boktokiga läsare att götta oss i - ja, det här skulle jag säga är bra engelsk chick lit. Sexuell spänning, jobbhets, missförstånd och såklart, en stuga (eller fler) på landet. Mycket tedrickning också - jag tror det är därför jag själv bälgat i mig flera koppar under läsningens gång.

Flera gånger träffar Fforde helt rätt i beskrivningar av författare, skrivplågan och när sedan festivalen och dess programpunkter beskrivs blir jag jättesugen på att gå på en sådan - tur att det snart är dags för Bomässan.

Boblmaf - läs den, mys med kärleken till det skrivna ordet.

3 kommentarer:

  1. Vad väntar vi på. Ngt måste ordnas - helst en hel helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror dock inte jag är rätt person att ordna något sådant...

      Radera
  2. Klick klick. Lätt som en plätt är den nu i min iPad!

    SvaraRadera