söndag 24 augusti 2014

Författaren i familjen - en sådan press

Jag har sett så många rekommendera Författaren i familjen av Grégoire Delacourt och jag vet ju att Sekwas böcker brukar vara en succé så när jag såg den på bibblan fick den följa med hem.

Jag blev inte besviken.

Fin, tragisk och varm berättar den om pojken som lyckades skriva vackra dikter till sin familj vid sju års ålder och sedan kände sådan press att hålla ihop familjen att han fick skrivkramp vid åtta års ålder. Vi får följa en familjs tragiska upplösning och en pojke som blir man och lyckas stort i sitt misslyckade liv. Det är franskt, vemodigt och alldeles, alldeles... vackert. Kärleken finns där hela tiden i familjen men det hjälper inte. Unika karaktärer som samtidigt är som alla andra.

Inte en bok jag gråter för men jag tar hela familjen till mitt hjärta. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar