onsdag 15 januari 2014

Bridget is back - and fabulous!

När den nya Bridget Jones-boken kom i höstas var jag inte sugen på den. Jag hade nyss läst om den första Bridget och, till min besvikelse, var den inte så fantastisk som jag mindes den. Varför skulle jag då vilja läsa en fortsättning? Dessutom hade vissa detaljer redan spoilats (vilket jag inte tänker göra här ifall det fortfarande finns de som inte hört).

Men.

Så började #boblmaf läsa och hylla och jag blev såklart lockad. Tänk om den är bra? Jag kanske måste prova?


Åh. Åååååhhhhh! Jag är så glad att jag gjorde det! Åh vad jag behövde den här boken! Bridget = min idol! min kärlek är tillbaka och ska aldrig lämna mig i tvivel igen. Jag inser nu att omläsningens besvikelse av första boken har att göra med igenkänning - eller, brist på igenkänning. När jag läste den första gången så var jag ju Bridget - singel, ung (yngre) och på jakt efter den rätta. När jag nu läste om den satt jag som fru/mamma/lantisboende/vem-orkar-festa-när-man-kan-mysa-framför-brasan-med-en-god-bok? och kunde liksom inte se det charmiga i Bridgets äventyr. Dessutom visste jag ju hur det skulle gå.

Och nu? I Mad about the boy är Bridget 51 och tvåbarnsmor. Jag må bara vara 34 (35 senare i år) och enbarnsmor men jag kan ändå känna igen mig i Bridget. Hon upptäcker twitter och blir upprörd över att hon inte har några följare - iaf tills hon får rådet att följa några så att hon visar att hon finns. Nu twittrar jag knappt men jag är likadan med mina bloggar - jag vill ha massvis med läsare men då måste jag ju faktiskt visa att jag finns. Kommentera, skriva något läsvärt osv. Ja ja. Anyway.

Bridget är lika klantig som innan och barnen är charmigt medvetna om hur klumpig deras mamma kan vara. Jag skrattar högt, jag gråter en skvätt. Ja, det finns en del allvarliga och fint rörande bitar i boken och det finns underbart Lindiga bitar (typ fjärtsms:en hon skickar. Jag tror man kan hitta liknande mellan mig och Grefven. Moget? Nej. Roligt? Som bara den.)

Älskade du Bridget innan så kan du absolut våga läsa mer av henne - även om du inte älskade henne innan så ge henne en chans till - hon är fantastisk. Och hon är tillbaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar