måndag 27 januari 2014

Anna-Lisas antik

När jag surfade runt på lokala bibliotekets hemsida såg jag detta gulliga omslag med den lockande titeln och tänkte "varför inte?" Jag var dock osäker på om det var en vuxenbok eller barnbok - omslaget är lite missvisande (och ändå inte). Anna-Lisas antik, av Eli Åhman Owetz.


Om man, som jag, gillar vintage, second hand och loppisar så är den här boken en söt lite sak att läsa - den läses dessutom färdigt väldigt snabbt för den är ganska kort. Den är charmig, jag kan tänka mig att om man bor i Stockholmsområdet så är den ännu mer charmig (den utspelar sig där och nämner många platser där). Anna-Lisa drömmer om att öppna en retrobutik och fyndar en gammal lanthandel med originalinredning från 50-talet i. Redan här börjar den påminna lite om Katie Ffordes böcker - och det fortsätter. Som det ska vara i en romantisk chick lit så finns det två män - den snygga, men kanske inte helt rätta, och den andra, den där man inte tror sig vara intresserad av, men som visar sig vara så rätt. I Ffordes böcker är karl nummer två oftast en surmulen karl (tänk Austens Mr Darcy) men i den här versionen är han en glad, förlovad greve som också har antikaffär.

Som sagt, söt, charmig och lättläst historia, absolut läsvärd om man är intresserad av antikt, vintage och loppisar - men det är inte det bästa jag läst. Lite för lätt, lite för fjantiga dialoger men alldeles utmärkt känsla. Jag vill också ha en vintagebutik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar