måndag 30 december 2013

Vi kom över havet

Vi kom över havet har jag läst gott om hos bl.a. Anna och tänkte att jag behöver vidga mina vyer lite. Jag älskar att den är berättad i vi-form - det gör berättelsen lättare att ta till sig men samtidigt att hålla distans till. Det behövs - det är inte direkt en munter berättelse - men åh så viktig. Vi får följa en grupp japanska kvinnor över havet till Amerika - där de ska träffa sina nya makar och få nya liv. Tror de. Det blir inte riktigt som tänkt för alla. Vi får följa med i både vått och torrt - i nöd och lust. Liv, död, barn, arbete och sedan, sedan kommer kriget. Japaner är fienden. Alla ska bort.

Det var intressant att läsa den här, speciellt när jag touchat vid ämnet "japaner i Amerika" i den underbara Hotellet i hörnet av bitter och ljuv. Det här är en kort, men vacker och hemsk berättelse - absolut läsvärd!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar