fredag 27 december 2013

I'm back! Med massvis av bokredovisningar.

Hej igen, här verkar det ha blivit ett litet ofrivilligt uppehåll, men så är det när annat måste prioriteras. Trots att jag inte bloggat (eller läst bloggar regelbundet) så har jag iaf läst böcker. Jag har också hunnit med julavslutning på jobbet, bakat miljader kakor och firat dottern som blivit ett år. Jag har sprungit efter dottern som numera kan gå, jag har läst för henne, jag har firat jul och jag har spelat spel. Jag har kollat på film, massvis med film till och med, och jag har slukat ett gäng böcker.

Hurra!

Nu ska det bara bloggas om dem också. För enkelhetens skull tänker jag därför köra alla i ett svep här:

Midnight in Austenland  av Shannon Hale är en fristående uppföljning på Austenland som jag läste tidigare i år. Några av karaktärerna återkommer men flera är nya. Den här gången är det en mer mogen kvinna - frånskild, två barn, som bestämmer sig för att fly sin jobbiga vardag in i Austens romantiska värld. Väl där hamnar hon mitt i ett mordmysterium som hon vill lösa och hela Austenland vänds upp och ned. En kul uppföljare och en helt okej lässtund.

Sparkle av Kaya McLaren är en bok jag hade spanat in på Goodreads och när jag såg att den kom på svenska hade jag tur och fick den från förlaget*. Jag passade på att läsa den i början av december när all snön kom och tur var väl det för då fick jag lite myskänsla med snö i bok och snö utanför. Boken handlar om tre tjejer - en som lämnar sin otrogna man efter ett jobbigt missfall, en som tröttnat på sitt singelliv och en som sörjer sin döda mamma. Deras liv förenas i skidparadiset Sparkle i Colorado. Det finns mysiga delar av boken - absolut, lite feel good sådär. Det finns också lite chick lit - man kan ganska snabbt lista ut vissa kärlekspar, men sedan finns det också en del som jag stör mig på. Männen (med något undantag) i boken är väldigt grova och beskrivs som riktigt sluskiga med inte så trevliga tankar om tjejer. på ett sätt kanske det är bra att ta med den här typen av killar och inte bara ha den förfinade gentlemannen - men jag märker att jag tar illa upp å deras vägar. Mmm... ett litet minus för det, tycker jag allt.

Seriously...I'm kidding av Ellen DeGeneres. Ja, vad ska man säga? Om man gillar Ellen och hennes humor så går den här boken hem. Jag är väl inget jättefan av henne men tillräckligt mycket för att låta den här följa med när jag hade en gratisbok från pocket Shop att hämta ut iaf. Den är lite kul, den har absolut ingen röd tråd whatsoever men den bjuder på funderingar kring det mesta. Och en haikudikt. Den är riktigt bra dessutom.

Kalle och chokladfabriken av Roald Dahl. Jag började läsa den här högt för dottern men fick läsa klart den själv - hon har en tendens till att stänga igen boken och gå därifrån när jag försöker läsa högt. Är det min röst? Jag har inte läst den här tidigare me jag har såklart sett filmen med Johnny Depp - det var väldigt kul att läsa den och se hur nära boken Tim Burton har hållit sig. En rolig bok som man kan hitta
mycket allvar och moral i - ska nog prova igen när dotter är lite äldre.

Julfritt av John Grisham fick jag i julklapp från Bokmaskarna (alla skulle ha med en boklig julklapp och så lottade vi). Jag satt på juldagen och läste den och den är en liten härlig sak. Den handlar om två personer som bestämmer sig för att inte fira jul ett år - de ska åka på kryssning istället. Visst låter det trevligt? FEL! Så får man ju inte göra!!! De blir väldigt hårt ansatta från vänner, grannar, alla i byn och kollegor - hur kan de inte vilja köpa gran? Varför ska de inte skicka julkort? Om inte deras snögubbe sätts upp på taket som hos alla andra så förlorar grannskapet årets jultävling... Absolut en läsvärd bok och något att tänka över nu i jultider med all stress, press och konsumtion...

Tio lektioner i matlagning av Lotta Lundgren. Snacka om att spara det bästa till sist. Shit vad jag är matlagningssugen nu! Ro hit med lite lamm, kryddor och en gryta ska ni få se på... Ja, boken är så bra som folk säger (hoppas nu de säger att den är bra...) och jag önskar att Lotta hade varit här och läst den högt för mig - den blir nämligen ännu bättre om man hör hennes lite släpiga röst orden som står där. Matlagning, kärlek, samliv och recept - allt i en enda organiserad röra. Jag blir inspirerad, hungrig och nyfiken av den här boken - aldrig har jag svept en bok om matlagning så här förut. Bra gjort Lotta!




* Tack till Kalla Kulor för rec.ex.

4 kommentarer: