fredag 6 september 2013

Jag hjärta Stephanie Plum

Jag är inte en sådan som gillar att läsa böcker i serier - att vänta på nästa och sådant räcker inte mitt tålamod till - men Janet Evanovich och hennes serie om Stephanie Plum har jag läst i evigheter och trots att jag nu läst Notorious Nineteen (alltså nummer 19) så är den fortfarande lika bra.

Stephanie Plum är en bounty hunter som alltid lyckas få sina bilar sprängda, hamna i heta situationer med polisen Morelli och bounty huntern Ranger, äter lite för många munkar och hittar döda personer lite här och där. Hon är underbar, hennes mormor är underbar,  hennes partner Lula är underbar och trots att det nästan är samma story varje gång så är böckerna underbara. Något som Evanovich lyckas bra med är att man nästan aldrig kan lista ut vem mördaren är - och dessutom är detta som en chick lit-deckare - rolig, romantisk och full med mord utan att det blir läskigt. Helt i min stil - jag är inget deckarfan direkt annars.

Har ni inte läst serien så börja med One for the money och se om det är din grej. Finns också som film men boken är klart bättre. Nu ser jag fram emot Takedown Twenty som kommer ut senare i år...

6 kommentarer:

  1. Ojoj, skrivs det alltså fortfarande böcker i den här serien? Vet att min syster läste de första för jättelänge sen. Hur många böcker ska det bli? Vet man det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror hon fortsätter så länge det fungerar - fattar inte hur hon orkar - hon har ju massvis med andra serier och mellanböcker också.

      Radera
  2. Jag älskar också Stephanie Plum. Jag har som tur var nummer 19 kvar all läsa. Den ligger hemma i hyllan och väntar på det rätta tillfället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, den var härlig, du har en trevlig lässtund framför dig :-)

      Radera
  3. Tack Mrs E, nu har jag hittat något som kan hålla mig flytande tills Veronica Mars-filmen!

    SvaraRadera