tisdag 27 augusti 2013

Om chick lit i klassrummet mm

Hos Hannele fick jag tips om den här boken, Chick lit av Maria Nilson, som jag haft som lärare när jag tidigare läst kursen Chick lit som erbjuds hos Linnéuniveritetet. Jag fick sedan syn på att kunskapskanalen visade filmade föreläsningar därifrån och några av dem går att läsa i boken.

Som chick lit-intresserad tycker jag att den är rätt intressant, men nästan att del 2 - som riktades mer till lärare som vill använda chick lit i undervisningen - var den som gav mest. Jag smygtestade lite idag med mina tekniktreor som består av en tjej i vardera klass och resten killar. De hade aldrig hört talas om genren men verkade inte helt ointresserade. Vi pratade om att chick lit oftast felaktigt vänds till kvinnor - som att killar inte "får" läsa böckerna, och så gav jag exempel på några böcker. "Jamen, Bridget Jsnes var ju bra, den kan ju alla läsa!" skrek en av grabbarna - snacka om att man blir glad :-) En annan tyckte att de kanske borde byta namn så att inte vissa blir avskräckta.


4 kommentarer: