måndag 8 juli 2013

En riktigt bra tweenbok

I min lilla bokklubb med svägerskan och hennes döttrar bytte vi bok och tjejerna valde Siri Sponts Längtar så jag spricker. Jag känner inte till henne sedan innan så jag visste inte vad som väntade.

Åh vad jag gillade! Iofs skulle vi bara läsa de första två kapitlena men jag läste hela boken direkt, den var riktigt bra. Boken handlar om Tilda som ska börja sexan och under sommaren flyttar det in en ny pojke i hennes by, Samin, och han är så söt att hon blir kär. Problemet är bara att:

* Han går i fyran - alltså är han en bebis.
* Tilda är ju ingen sån där cool, snygg tjej. Hon har råttfärgat, stripigt hår, gillar spindlar och klär sig fult. Dessutom rodnar hon när hon ska prata med killar.

Jag tycker att den här boken träffar mitt i prick för alla de tankar och känslor man kan ha i den åldern. Jag tycker det ska bli väldigt intressant att diskutera den här med två tjejer i den här åldern - hur känner de när de läser den? Känner de igen sig?

Tror jag ska ta och låna Sponts andra böcker - hörde att tjejerna har dem.

3 kommentarer:

  1. Härligt att ramla på bra böcker!

    SvaraRadera
  2. En av mina döttrar läste just den och flera gånger visade hon saker som hon tyckte var roliga för mig och sin syster. Vi har en till i samma serie: "Utan djur så dör jag".

    SvaraRadera