fredag 12 juli 2013

Barnmorskelivet på 50-talet

Halvvägs igenom mitt årsmål på 80 böcker - bok nummer 40 blev Jennifer Worths memoarer Barnmorskan i East End. Jag vet att jag stod och klämde på den här i affären när den precis kommit ut, jag föll för omslaget. Tidigare i år köpte jag den äntligen och när det bestämdes att vi i Bokmaskarna skulle läsa memoarer och biografier så föreslog jag denna.

Den är riktigt intressant, fin och gripande. Den är (tror jag) lite extra givande om man, som jag, nyss fått barn eller har sedan tidigare. Jag känner igen många av de medicinska termerna (gör man inte det finns en ordlista längst bak) och jag kan ganska väl sätta mig ini det som mammorna går igenom - och samtidigt inte. För det första har kanske lite hänt på de senaste 60 åren och för det andra blev det akutsnitt för mig.

Men men. Iaf. Vi får följa Jennifer på flera av hennes barnmorskeuppdrag och hon berättar om familjerna hon träffar, nunnorna hon bor med på klostret och några av hennes vänner. Ibland skrattar jag, ibland gråter jag så jag kippar efter andan. Det var hårda tider om du inte ansågs kunna ta hand om din bebis - eller om du "råkat" vara med någon annan än din make.

En klart läsvärd bok, såg att det fanns en del 2 så den är jag sugen på nu. Sedan ska jag ta och se tv-serien också.

2 kommentarer:

  1. Visst är den bra! Jag storgrinade flera gånger.
    Så här tyckte jag: http://cinnamonbooks.wordpress.com/2012/09/04/gripande-historia/

    SvaraRadera