tisdag 2 april 2013

Wallflowerutmaningen: Marsboken

Då har jag äntligen fått läst To kill a Mockingbird av Harper Lee. Jag är glad att Wallflower-Charlies lärare gav honom denna så jag kunde utmana mig att läsa den (hrm... ska det verkligen behövas en egen utmaning för att läsa de böcker man vill läsa?). En del av utmaningsläsandet ska bli att fundera över varför charlie fick just dessa böcker att läsa...

To kill a Mockingbird är en historia om familj, rasism, uppfostran, hyckleri och nyfikenhet. Familjen Finch består av pappa Atticus och barnen Jem och Scout, den sistnämnde är också boken berättare. Till sin hjälp har de sin svarta kokerska Calpurnia, grannar och släktingar. Historien behandlar barnens nyfikenhet på Boo Radley - en man som sägs vara inlåst i sin pappas källare sedan flera år tillbaka och rättegången där Atticus Finch försvarar Tom Robinson - en svart man som sägs ha våldfört sig på en vit flicka.

Mina tankar kring boken:

1. Jag blev förvånad. Jag hade trott att rättegången var det stora i den här boken, men jag anser inte att den var det centrala i handlingen. Det tog lång tid innan den ens nämndes och sedan var den avklarad ganska snabbt. Det känns som att Boo Radley-biten fick mer plats.

2. Precis som när jag läste The Help så blir jag arg att det har, och tragiskt nog fortfarande gör, förekommit sådant här hat mot folk, bara för att de har en annan hudfärg.

3. Hycklandet. Scout är smart och upptäcker det. Nu hittar jag inte citatet men hon påpekar att det är konstigt att vissa personer kan tycka att Hitler gör fel som vill "rensa bort" judarna, för att sedan anse sig själva vara mer människor än vad deras svarta grannar är.

4. Rättegången - fy fan så orättvist!

5. Scouts lärare, gaaahhh! Nyutexad och fylld med sitt sätt att lära ut straffar hon Scout eftersom hon (Scout) redan kan läsa och skriva. Stackars Scout springer hem gråtandes och säger till sin pappa att de aldrig mer kan läsa ihop eftersom han lär henne fel, enligt läraren. Åh så arg jag blev.


6. Jag stör mig lite på Atticus Finchs sätt att uppfostra sina barn. Jag gillar på ett sätt att han är så lugn och väldigt förklarande och rättvis - men ibland är han oförsiktigt mycket "vända andra kinden till". Han utsätter sina barn för fara när han bara ignorerar vissa delar.

7. Jag gillar pojkflickan Scout - hon är smart och stark.

8. Boken skulle nog må bra av en diskussion och en djupare analys än vad jag ger den. När jag läser på Sparknotes om den så förstår jag så mycket mer vad den tar upp och vill säga.

Ni som läst den - vad tyckte ni? Och ni som läst den för Wallflowerutmaningen, lämna en kommentar med länk så länkar jag vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar