fredag 12 april 2013

Enkel Shakespeare - Y is for Yorick

Efter att ha fått tips om Jennifer Adams underbara klassikerpekböcker så hittade jag hennes ABC-bok för vuxna. Med Shakespearekaraktärer. Självklart köpte jag den och nu har den blivit läst. Som den Shakespearenörd jag är så älskar jag såklart boken. Y is for Yorick - helt underbar!

Upplägget är enkelt - varje bokstav i alfabetet representeras av en (eller flera) av Shakespeares mest kända (och några inte lika kända) karaktärer. En kort förklaring till vem de är/vad de gjort eller liknande finns också med, t.ex:

Bilder lånade från theispot.com











Fräcka illustrationer, roliga förklaringar och en kul idé. När alfabetet är slut så får har Adams gjort korta sammanfattningar av de pjäser som nämns. Jag har läst de flesta av dem men några är "nya" för mig - och rejält svåra att hänga med i. Det som slår mig (även om jag egentligen redan visste det) är att Shakespeare i stort sett skrev EN komedi och EN tragedi och sedan använde samma story om och om igen med olika namn. Som att inte det vore nog så är de näst intill omöjliga att hänga med i - konstiga namn, massvis med förväxlingar (komedierna) och ändå så är det något som gör att man fångas av hans verk.*

En väldigt kul och intressant bok, kanske en bra present till dem som älskar Shakespeare, eller till den som borde bli introducerad till hans verk. 


* Ja, jag väljer att säga att det är hans verk, jag vet att det diskuteras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar