fredag 29 mars 2013

Ett snurrigt besök i Underlandet

Länge har jag velat läsa Alice i Underlandet och fortsättningen Alice i Spegellandet av Lewis Carroll - hittade dem i bokhyllan här hemma, köpte dem år 2000. Nu är de äntligen lästa och ja... vad ska jag skriva egentligen. Kanske inte den bästa berättelsen att försöka hänga med i när man har amningshjärna och en bebis som vill ha uppmärksamhet. Boken är snurrig som bara den och jag inser att den är fantastiskt klurig och smart - men jag fattar inte vad allt betyder. Ordlekar, spännande varelser och allt i en drömlik röra.


Jag har såklart sett och älskat Tim Burtons version av Alice och jag erkänner att jag trodde den stämde överrens med boken. Nja... den hade ju med flera av elementen men storyn är inte riktigt densamma och mycket har bytt plats. Tråkigt nog tycker jag att filmen är bättre än boken, men det baserar jag endast på att jag faktiskt inte hänger med och förstår boken. Kanske läser jag om den om några år, kanske inte.

8 kommentarer:

  1. Nej då är nog Disneys närmare. Den är rätt hm psykedelisk för att vara en disney-film. Har du sett den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag sett den när jag var liten, borde kanske se om den.

      Radera
  2. Jag gillar den inte, boken alltså. Fast jag läste den på svenska och den kanske gör sig bättre på originalspråk, fast då har jag ju inte koll på de rim och sånger som den hänvisar till ... Hmm :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste del 1 på eng och 2 på sv - förstod inte på något språk, men samtidigt kunde jag förstå att det var djupare meningar på eng.

      Radera
  3. man kanske inte behöver förstå allt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen (Burtons) är ju bra. Ibland får man tycka att filmen är bättre än boken ;)

      Radera
    2. Gött, då gör jag det den här gången :-)

      Radera