torsdag 28 februari 2013

Ointressant trots intressanta ämnen

I Bokmaskarna bestämde vi oss för att läsa barn- och ungdomsböcker som ett tema de första tre månaderna i år. Då en av våra medlemmar har holländskt ursprung ville hon gärna att vi skulle läsa något därifrån. Valet föll på Guus Kuijer och hans För alltid vi två - så det så. 

Lättläst - absolut.

Intressant - nej. Tyvärr. Jag vet inte riktigt vad det var jag störde mig på men något var det. Boken borde vara intressant eftersom den tar upp sådant som trasiga familjer, knark, tro, olika kulturer och kärlek - allt från 11-åriga Pollekes synpunkt. Hon är kär i Mimon men får inte vara ihop med honom längre eftersom han måste gifta sig med en marockansk flicka. Hennes mamma dejtar magistern, hennes pappa säljer knark och hamnar i fängelse. Bäst trivs hon hos farmor och farfar där hon har sin kalv, också vid namn Polleke.

Kanske är det språket? Den är skriven som att det är Polleke (flickan, inte kalven) som berättar för oss. Kanske förlorar den i översättningen? Jag tyckte iaf att något störde min läsning.

3 kommentarer:

  1. Synd att du inte gillade den. Jag tyckte mycket om den och också övriga Polleke-böcker, men jag läste iofs en annan först och hade redan blivit kompis med alla karaktärerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli intressant att se vad de andra i bokcirkeln tycker.

      Radera
    2. Aha, hoppas du skriver något om det på bloggen.

      Radera