lördag 25 augusti 2012

Hotellet i hörnet av bitter och ljuv

Nu så. Boken vi läser i Bokmaskarna just nu är Jamie Fords Hotellet i hörnet av bitter och ljuv. Min svärmor fick den i julklapp och jag tyckte den såg mysig ut på framsidan. Nu valdes den i bokklubben och den visade sig vara lättläst (korta kapitel) och riktigt, riktigt bra.

Boken handlar om Henry, en kines i Amerika, som växer upp under 40-talets krig mot japanerna. Trots detta träffar han Keiko, en japan född i Amerika. Amerika och Kina ligger i krig mot Japan och de japaner som finns i Amerika, vare sig de är födda där eller inte, är inte önskvärda.

Vi får följa Henry både under 40-talets ungdomsdagar men också som vuxen, under 80-talet, en änkling med en vuxen son. Boken blandar tillbakablickar och nutid skickligt och vackert och som läsare blir jag mer och mer engagerad i att få veta vad som hänt med Keiko och honom.

Jag vill inte berätta mer, det är en spännande historia som man lätt fastnar i och vill läsa mer av. Mycket läsvärd!

2 kommentarer:

  1. Jag har precis läst den och gilladen den också. Ska strax blogga den.

    SvaraRadera
  2. Härligt att hitta en pärla!

    SvaraRadera