måndag 9 juli 2012

Något uppifrån

Hur ska man egentligen tolka det här med "En bok som har med någonting uppifrån att göra"? Jag valde att ta fram en bok jag läste lite efter gymnasiet och som jag fastnade för pga framsidan. Det var mitt första möte med Andreas Roman och hans När änglar dör - Satans version av Bibeln (typ). För mig som inte är direkt troende var det här en utmärkt bok. Jag gillar berättelser från andra synvinklar där jag redan kan originalet. Den här boken målar inte upp Satan som en hemsk demon utan som en "vanlig" person som råkat bli ovän med Gud och därför vill berätta sin version. Läs den med en nypa salt och ett öppet sinne.

Om man nu tror på himlen och änglar så får vi väl hoppas att James Dean hamnade där när han, alldeles för ung, körde ihjäl sig. Det är han som porträtteras på vår fina väggklocka som syns lite i bakgrunden.

Ett inlägg i 15 böcker som...

2 kommentarer: