måndag 21 maj 2012

Oscar -inte så mycket wow - Wao

Jag fick, med nöd och näppe, läst färdigt Oscar Waos korta, förunderliga liv av Junot Díaz innan Bokmaskarna åkte på spa igår. Vi hade bestämt att läsa något från Syd- eller Latinamerika och eftersom jag hade den här hemma föreslog jag den. Det är spännande hur saker och ting kan te sig - jag tyckte verkligen inte om boken men resten av Bokmaskarna älskade den.

Nu inser jag att den inte fått en rättvis chans av mig iom att den har fått samsas med läsning av nationella prov (vilka jag liknar med kinesisk vattentortyr - läs samma typ av text om och om igen och försök ha olika åsikter om dem) och på sätt också tagit mycket längre tid än jag är van vid. Berättelsen om Oscar Wao är fylld av fotnoter som beskriver Dominikanska Republikens politiska historia, hopp mellan olika personers liv och en hel del spanska ord och meningar som inte översätts. Allt detta kan säkert göra boken intressant - men när man inte hinner fokusera på dessa delar så försvårar de bara läsningen. Jag föll inte alls för historien, jag ville bara att den skulle ta slut. Tyvärr.

4 kommentarer:

  1. Synd. Jag tyckte verkligen om den, även om jag bara skummade fotnoterna.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag hade själv lite blandat intryck av den här boken och håller med om att storyn inte riktigt grep. Däremot tyckte jag det var kul med (vad jag minns som) sci-fi- (och fantasy-?) och serierefernser. Kändes nördigt och bra (för en icke speciellt insatt).

    SvaraRadera
  3. Cecilia: Jag tror att jag hade uppskattat den mer om jag inte varvat den med nationella prov-rättandet...

    SvaraRadera