måndag 28 november 2011

Till min bokvän

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser? Jag läser mestadels chick lit men försöker ibland komma utanför den. Gillar glada böcker och böcker som anspelar på klassiker. Är en Jane Austen sucker och gillar böcker som på något sätt relaterar till henne eller hennes verk. Detsamma gäller böcker som handlar om/bygger på klassiker eller någon klassisk karaktär (T.ex. Var är Jane Eyre? av Jasper Fforde som jag tyckte var kul)

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?) Jag älskar Alexandra Potter (har allt), Jane Austen (har allt) och Katie Fforde (har några)

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka? Jag läser på svenska och engelska

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall? Nej tack, svårt med fokus

* Samlar du på böcker av någon särskild författare? Har påbörjat en liten samling av Roald Dahls böcker (har Häxorna, SVJ, Kalle & chokladfabriken, Matilda, Mitt liv som pojk, James & jättepersikan)

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var? Jag har ifrån 2009, 2010 och här i sidan ser du vad jag läst 2011.

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!) Avslappning, vardagsflykt, glädje

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken? Per Hagman är urk, Schulman vill jag inte ens ge en chans. Är inte helförtjust i svenska författare... Är inget direkt fan av BOATS, deckare, fantasy eller sci fi.

* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..? Per Hagman. Åh vad jag inte gillar honom...

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken? Hrm... Det lär det ju finnas... Se nedan.

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få? Javisst, se min önskelista


* Vad gör du helst på fritiden? Bloggar, läser, fikar, försöker jogga och springer i second handbutiker. (Har inget emot begagnade böcker)

* Samlar du på något? Läppglans, nagellack, smycken, te - älskar allt sådant!

* Favoritfärg? Ähm, rosa?

* Teve-serier som du uppskattar? The big bang theory, Glee, How I met your mother, Community, Criminal minds m.fl.

* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst? Romantiska komedier - (Bridget Jones, The holiday, The Jane Austen book club) typiska chick flicks. Tecknat är också något som både jag och Grefven (min man) älskar (Megamind, Despicable me, allt med Mupparna osv)

* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak? Jag verkar samla på te, dricker svart och grönt och börjar lära mig rött. Fruktiga téer är bäst - så långt från Earl grey som möjligt - men inte julsmaker.

* Vilket slags godis tycker du bäst om? Och hur är det där med naturgodis, egentligen..? Gillar naturgodis, nötter, choklad (försöker hålla mig till mörk, gärna med nån smak)

* Stjärntecken? Skorpion

* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul? Fisk. Per Hagman. Räkningar

* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul? Jag är lätt att glädja, gillar det mesta. Är ganska barnsligt glad i presenter :-)

* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)? Det enda jag verkligen inte gillar är svamp och fisk - men tror inte någon tänkte skicka det...

Extra info om mig: Jag är väldigt lätt att glädja - jag gillar allt! Jobbar som lärare, är nygift, 32 år och enligt min man är jag "alldeles lagom galen". Jag cyklar till jobbet i en ugglemössa för barn, jag beter mig som en femåring när jag är trött och jag är lagom besatt av ugglor och flamingos. Här hittar du en genomgång av vad jag fått i tidigare byten och här det senaste.

2 kommentarer:

  1. Hej! Din hemliga bokvän här. Vad bra att du även har en önskelista! Jag tror jag redan funderat ut något av innehållet i paketet. Vad roligt det ska bli at sätta ihop en överraskning åt dig!

    SvaraRadera
  2. Åh så spännande! Säg till om du har frågor eller så.

    SvaraRadera