tisdag 15 februari 2011

Dag 12 - En bok jag brukade gilla men inte längre

Den här frågan är klurig, de böcker jag tycker om har jag nog inte slutat tycka om. Jag läser inte ofta om böcker så om det finns någon jag brukade gilla men inte skulle göra nu så vet jag inte det.

Istället väljer jag här att nämna en typ av böcker jag brukade älska men som inte ger mig samma njutning längre: Inredningsböcker.

Jag brukade älska att bläddra i inredningsböcker. Jag begav mig till biblioteken på söndagar och satt och bläddrade och fantiserade över mina framtida hus, jag ritade inredningsskisser och drömde mig bort.

Det här intresset höll i sig några år efter att jag flyttat hemifrån. Visst blev ingenting som jag hade tänkt mig men det berodde ju på att jag bodde i studentlägenhet och inte hade några pengar. detta var iaf vad jag kunde skylla på. Men sedan, när jag flyttar till min egen lägenhet, då ska jag minsann inreda och fixa. Så kom den första riktiga "vuxenlägenheten". Nja, inte kunde man inreda precis hur man ville, man tog ju liksom första bästa lägenhet för att ha någonstans att bo. Konstigt nog var det inte värsta flashiga takvåningen mitt i centrum. Konstigt nog räckte inte lärarlönen till inredning utan man tog vad man kunde.

Jag gillar fortfarande inredningsböcker men inte i närheten av vad jag brukade göra. Jag vet nu att verkligheten ser annorlunda ut och jag drömmer om annat numera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar