lördag 11 december 2010

En bok som berör

Läste Flickan från ovan* av Alice Sebold häromdagen - åh en sådan underbar bok. Det är en hemsk och tragisk historia som verkligen berör, jag grät hela torsdagen. Samtidigt tycker jag att det är en väldigt fin historia eftersom man får följa både familjen och andra som känt flickan i deras försök att gå vidare.

Den handlar om 14-åriga Suzie som blir våldtagen och styckmördad av sin granne**. Den handlar om hennes familj som söker efter mördaren och hennes kropp. Den handlar om Ruth, outsidertjejen som kan se andar. Den handlar om Ray, pojken som älskade Suzie. Den handlar om den konstiga grannen som mördat både djur och flickor. Den handlar om att gå vidare och acceptera. Den handlar om att ta itu med saker. Den handlar om att förlåta.

Stark och fin bok. Läs den! Jag tänkte ta och se filmen också...


* The lovely bones är originaltiteln
** Detta står redan på baksidetexten så jag har inte spoilat något.

5 kommentarer:

  1. Höll på att luras av den engelska titeln och trodde att jag det var en ny titel, lyckades undvika dubbelköp som tur är. Håller med om att boken är bra och skulle gärna se filmen.

    SvaraRadera
  2. Håller med, vilken underbar bok. En av de bästa jag läst. Tyvärr tycker jag inte att filmen gör den rättvis - men smaken är ju som baken :)

    SvaraRadera
  3. Enligt O: Jag trodde också först att de var helt olika men efter att ha läst boken förstår jag iaf den engelska titeln.

    Lisa: Jag kan tänka mig att filmen inte kan leva upp till boken, men jag vill se den ändå.

    SvaraRadera
  4. Jag köpte den i London i april men har ännu inte hunnit läsa den. Men nu blev jag riktigt sugen. Kanske får följa med hem på jullovet.

    SvaraRadera
  5. Den går fort att läsa och den är sååååå fin :-)

    SvaraRadera