onsdag 14 oktober 2009

Läskupp i skolan

Jag har dragit igång en Läskupp på skolan, fick tipset från den här boken. Tanken är att elever och lärare ska "tävla" mellan 1/10-31/3 om vem som läst flest sidor i skönlitterära böcker. Nästan alla klasser ville vara med, vilket var förvånande och kul eftersom detta är "en pojkskola" och läsning inte riktigt står högst i kurs på allas "att göra lista". Tanken är att en hemsida ska upp snart och sedan ska det bara vara att rapportera sina böcker och börja samla poäng.

Än så länge leder en av tjejerna i tvåan. Hon hade tur eftersom hon valde en författare jag satt upp på "bonuslistan" - alltså en lista där jag radat upp vissa författare och/eller böcker jag vill rekommendera. Allt från den listan ger 50 extrapoäng.

För er som är svensklärare: Köp boken jag tipsar om i det här inlägget - urbra bok och jag hittade lätt författarens mail och hon var mycket hjälpsam till tävlingen.

3 kommentarer:

  1. Åh, vad kul! Och vilken bra idé med bonuslistan!Jag ska tipsa vidare till lärare med äldre elever på skolan!

    Kul att du ska vara med och att du ser fram emot det. I november blir det nästa bok.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Blev också väldigt sugen på att testa.

    SvaraRadera
  3. Boktokig: Gör gärna det!

    Sofie: Absolut, klart värt det :-) Hör av dig om du vill ha hjälp/tips.

    SvaraRadera