onsdag 29 juli 2009

Pausad Litteratur

Top 5 Pausade (dvs böcker jag påbörjat och sedan lagt undan för att något kommit emellan och sedan glömt bort att fortsätta på):

* Långsamhetens lov av Owe Wikström. Den här påbörjade jag när jag var inne i en deppig stressfas och den hjälpte verkligen men så hann jag inte läsa färdigt den (lånat från Bibblan). Köpte den sedan men då var deppigheten över och jag kände inte behov att läsa den längre. Men nån dag ska jag läsa färdigt den.


* How to talk about books you haven't read av Pierre Bayard. Köpte denna till jobbet och har läst första kapitlena och sedan kom nog en annan bok emellan. Tänkte att den kan vara bra att läsa eftersom jag ofta undervisar om böcker jag inte läst.


* Mrs Dalloway av Virginia Woolf. Två ggr har jag försökt läsa denna men jag kommer till sidan 30 och sedna ger jag upp. Den är svår att komma in i tycker jag, eftersom det saknas punkt i hennes meningar. Nyskapande för hennes tid - irriterande för en svensklärare.


* Magistern av Frank McCourt. För säkert 3 år sedan fick jag låna denna av min kompis Ida som högt rekommenderade den. Jag har läst förordet och sedan kom jag inte längre. Men den ligger fortfarande kvar här. Nån dag så... Nån dag...


* Dvärgen av Pär Lagerkvist. En bok som min svensklärare försökte få mig att läsa i gymnasiet (innan jag gillade läsning). Jag minns inte ens hur långt jag kom i den men jag vet att jag inte läste färdigt den (mest av trots tror jag) men har sedan i flera år velat läsa den. Nu ligger den här i in bokhög och väntar. Och väntar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar