söndag 19 juli 2009

1001 böcker du måste läsa innan du dör

Igår kväll roade jag mig genom att kolla igenom Göran Häggs 1001 böcker du måste läsa innan du dör. Jag räknar med att leva vääääldigt länge för jag har inte kommit så långt på bokvägen... 64 av Häggs rekommendationer har jag läst. Det kan iofs vara några fler - det var svårt. Vissa böcker vet jag inte om jag läst eller bara läst om eller sett filmen. Jag undervisar ju i litteraturhistoria (om än på gymnasienivå) så jag känner ju till de flesta av de största klassikerna men kan inte komma ihåg om jag läst dem i sin helhet eller inte. Jag bestämde mig därför att endast räkna de böcker jag faktiskt var helt säker på. 64. Av 1001. Inte mycket att hänga i bokträdet.

14 st inom kapitlet "Före 1700"
2 st inom kapitlet "1700"
17 st inom kapitlet "1800"
28 st inom kapitlet "1900"
3 st inom kapitlet "2000"

Sedan räknade hur många jag sett filmatiserade. 70. Jag ser alltså mer på film än jag läser. Måste ändras...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar